E Camp Ungarn Okt 2015

E camp Ungarn, 26/10-2015 

Jeg lovede at skrive ”hjem” fra camp’en i Ungarn. Alene tid på hotel om aftenen var der ikke på denne tur og sammen med træthed fra 8 timers træning om dagen, gør at det i stedet må blive en opsummering her 
Jeg tog af sted med en god fornemmelse af mit tekniske niveau, men selvom jeg har trænet fornuftigt op til, har fysikken været udfordret. Inden og under Oslo camp’en blev jeg gjort opmærksom på problem med skinnebenene og jeg var noget bekymret for de foranstående 7 dages 50 timers træning!
Heldigvis blev jeg mindet mig om, at jeg jo plejer at ”glemme” de fysiske skavanker når først vi er i gang og da træningen startede mandag syntes jeg også det spillede ok 
En af de ting jeg værdsætter højt ved træning i Ungarn er de fantastiske flinke KMG’ere der er her og også denne gang var det som at komme på besøg hos ”familien” i udlandet – stor tak til Peter Lakatos og resten af ungarerne for altid at byde så godt velkommen. 
Men, sådan har jeg oplevet det alle de lande jeg har trænet i – man får mange venner når man kommer rundt, og oftest møder man dem igen andre steder igen  det var en stor fornøjelse at gense også Peter fra tyskland og Kais fra Holland – 2 super træningspartnere! 
Vi var over 30 deltagere, hvor nok 80% var G5 og hovedparten deltog med henblik på at graduere til Expert – så et perfekt setup ift. at jeg også havde dette mål med campen.
Udover Expert pensum blev der også god tid til undervisning i ”nyt stof” og udviklingen i KMG. Af spændende emner er bl.a. mere fokus på den taktiske scenarie træning. Eksempel er vores simulations tilknyttet de enkelte niveau’er – ex. ’Aggressions timeline’ på P2, dvs. hvordan håndteres en eskalerende aggression situation taktisk ift. vores formål i den civile Krav Maga – undgå at komme til skade. Heri indgår forståelse og identificering, samt tekniker i deeskalering, forebyggende angreb, kontrolleret ”overgivelse” etc.. Det er der ikke noget nyt, men der vil blive et større fokus på integration i den almindelige træning (og graduering) og også fremadrettet vil instruktør updates og efterfølgende den daglige træning integrere mere af den taktiske del også.
Et andet vigtigt emne var forståelse og implementering af principper vs. tekniker – 90gr, sweep, triangle, distance, deflect etc.. Det at arbejde med principper vs. konkrete tekniker var lidt en aha-oplevelse for mig og tankerne gik tilbage til faldskærms formationsspring, hvor jeg også i starten havde haft fokus på konkrete tekniker til at dreje, ”flyve” op/ned etc. men efter at kunne dette, så kommer næste niveau – nemlig at glemme at tænke over hvad du gør, og i stedet bare gøre – ”feel the air” hørte jeg engang en af verdens bedste freeflyer Niels P forklarer – og det virkede i faldskærm, og præcis samme oplevelse fik jeg nu her ift. Krav Maga – i stedet for at tænke i tekniker, så tøm hovedet, lad kroppen arbejde og løs problemet som det nu opstår! 
En stor del af træningen gik da også ud på at være i situationer, hvor tænkning ikke længere er muligt, men hvor kroppen starter per instinkt og herefter løser problemet så godt og effektivt som muligt! Mange af disse øvelser var helt nye for mig, og i starten blev jeg frustreret over at give slip og dermed ”miste kontrollen”, og tror jeg nævnte for en god ven, at jeg nok ikke længere var så sikker på om jeg var klar, men gennem de næste dages træning gav det bare mere og mere mening, og følelsen jeg havde sidst på ugen var fantastisk – løsninger der kommer af sig selv ved bestemte stimulis – FLOW - FEDT 
Herudover kom vi det meste af G4 til E3 pensum gennem og det hele blev koblet til både den historiske udvikling siden Imi samt hvorfor teknikerne giver mening i relation til ”det virkelig liv”! Eyal er som altid en stor inspiration og Tal Kvores supplerede super godt, især ift. groundfight, hvor han uden tvivl er ekstremt kompetent.
Desværre var jeg fysisk gevaldigt under pres med især skinnebenene, og tirsdag skete der så det der ikke måtte ske, at jeg fik revet skulderen så det smertede hvad enten jeg bevægede den eller holdt den i ro  
Her må jeg erkende at jeg var tæt på at stoppe! Ingen tvivl om at det eneste sundhedsmæssige rigtige havde været at holde den i ro, men der var 5 dage og en graduering tilbage. Jeg spurgte Tal (han er læge) til råds og imens stod Eyal ved siden af, og så gik Eyal ind og lavede nogle yderst smertefulde tryk forskellige steder omkring skulderen (man piver ikke når grandmasteren er tilstede, men for h… hvor gjorde det ondt!) 
Men, det hjalp og med 8x Ipren om dagen og akupressur fra Eyal hutlede jeg mig gennem de næste par dage, og lørdag følte jeg mig mentalt meget klar, og havde besluttet at nu måtte fysikken ofres det sidste stykke vej.
Jeg gik op sammen med Peter fra Tyskland. Testen startede kl 10 og foregik over de næste 8 timer i det lille varme lokale - allerede inden kl. 11 havde jeg drukket 1½ liter vand og vi lignede alle nogle der havde været i bad med tøj på! Jeg, og de fleste andre, drak 4½ liter vand gennem testen! 
Jeg syntes det gik godt undervejs, det føltes som om kroppen bare arbejdede af sig selv, og kun 2 gange blev jeg alvorligt ramt med skuldersmerte – den ene gang måtte Peter spørge mig om jeg var ok, idet jeg tilsyneladende var blevet ligbleg og lignede jeg var ved at besvime. Sidste gang var lige inden fight-delen, men jeg vidste at hvis bare vi fik startet op på fight, så glemte jeg det nok – så det lykkedes at gennemføre hele vejen og jeg var bare super lykkelig og stolt. 
Til sidst i gradueringen var der den fysiske test, og den bestod i 2 min. planke, 50x liggende benhæv (mavebøj), 50 armbøjninger, 2x50 lunges og 35x burpees – her fik jeg lov at slippe for armbøjningerne (jeg prøvede, men knækkede ved nr. 2!)
Følelsen af at være fuldstændig færdig efter en kæmpe indsats, bredte sig i kroppen… en dejlig fornemmelse 
Om aftenen havde vi fælles middag ude i byen og folk kunne endelig slappe af – nu var der ikke mere at gøre. 
Søndag var feedback dag og som vanligt indledtes med 3 timers korrektioner af fundne fejl og træning af disse. Her måtte jeg dog fuldstændig melde fra – skulderen var nu helt færdig  
Vi blev samlet i grupper og fik nu vores feedback. Jeg scorede 90% og selvom jeg ikke udadtil orkede at springe glad rundt, så havde jeg det helt fantastisk indeni  FEDT! 
Det kan godt være Eyal siger, ” If you fail, you keep on training. If you succeed, you keep on training. You are same person before and after a graduation!” Men, dette var en speciel milepæl for mig at nå – jeg havde sat mig dette mål for ca. 5 år siden og nu var jeg her – YEAAAHHHHHH!  
Desværre er det noget rigtig skidt med skulderen, og lægen har henvist mig til at behandlingsforløb hos en fysioterapeut, så hvis nogen kender en dygtig i Odense eller Svendborg området, så lad rigtig gerne høre? 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Min yoga praksis

Yoga Asanas (stillinger)

Dagbog fra MMA træningscamp i Thailand, juli 2019