Min yoga praksis

Min yoga praksis

Jeg glæder mig over endelig at have lykkes med et skriv og et lille indblik i min yoga praksis, og dermed Happii to share... hvad jeg oplever som noget af det bedste ALLE kan gøre, for at passe på sig selv og udvikle sit fulde potentiale 😊🙏💚
Det lykkedes mig bedst at lave beskrivelsen, ved at forestille mig selv tilbage til det tidspunkt hvor jeg selv fik lyst til at undersøge yoga, og så stille de spørgsmål jeg rigtig gerne ville have kunnet stille nogen dengang? Dernæst besvare dem med praktisk erfaring og forklaringer, som jeg tror jeg ville have haft gavn af på det tidspunkt 🙏
Til sidst kommer jeg med min anbefaling til hvordan jeg tror du bedst kan undersøge yoga og opnå din egen praksis.

Hvad yoga gør for mig?
Yoga lærer mig at finde ind til mig selv, mit autentiske væsen, og at forstå min krop, mit hoved og mit hjerte. 
Yoga har fjernet små og større skader/smerter - ondt i lænden; skulderskade fra fighting/selvforsvar (sygehuset sagde dengang at kun en operation kunne give mig min skulder tilbage - efter 2 års yoga kunne jeg alt med min skulder igen); udfordringer med stive/ømme led; influenza; m.m..
Yoga giver mig en reel mulighed for at gøre noget ved enhver udfordring jeg støder på, uanset om det er fysisk, mentalt eller følelsesmæssigt - det giver mig et sted hvor jeg altid kan søge forståelse, og gøre noget aktivt for at helbrede mig selv, og give slip.
Yoga giver mig ro, balance, fred - som at kunne dykke ned under overfladen på et oprørt hav, 3-4 meter under overfladen er der altid ro uanset hvor store bølger og blæsende det er over vandet.
Yoga genskaber mit fulde fysiske potentielle, jeg kan ting med min krop idag som jeg tidligere syntes umuligt, det vækker dele af min krop jeg måske aldrig tidligere har brugt.
Yoga giver mig mental styrke, klarhed, selvtillid, accept, fokus.
Yoga giver mig livsvisdom, det man ikke lærer i skolen eller i videnskaben, om vores menneskelige natur, sammenhænge, de svære spørgsmål - svar som pludselig står væsentligt mere skarpt, end hvis det var læst i en bog eller blevet fortalt af en ekspert.
Yoga gør mig glad, nogle gange euforisk, fylder mig op med energi og overskud, lethed, kærlighed
...og en hel masse mere ☀️😊

Er det ikke lidt hippie-agtigt, og hvordan kan det forenes med eksempelvis også at være Fighter?
Sådan tænkte jeg selv da jeg startede med yoga. Jeg havde dengang på fornemmelsen at yoga ville kunne gøre en masse godt, men at det krævede at man var veganer, klima- og miljøaktivist og havde en aktiv politisk holdning godt ude på venstrefløjen 😊
Jeg har haft fornøjelsen at have mødt alle slags mennesker i yogaverdenen, inklusiv berømte, forretningsfolk og sågar Krav Maga og MMA fightere på højeste niveau. De steder jeg har bevæget mig rundt i yogaverdenen har jeg mødt den største tolerance og respekt for alle.
Yoga har ikke gjort mig til veganer, politisk aktiv eller en ‘blød hippie mand’, men jeg har da nok genfundet glæden ved nogle ‘hippie’-træk gennem et yoga miljø med masser af tolerance, livsglæde og frisind. 
Til gengæld har yogaen gjort mig endnu stærkere fysisk og mentalt som fighter, på områder jeg ikke havde udviklet gennem min normale fighter-træning.

Hvorfor en yoga praksis? 
Da jeg var i Indien for min uddannelse som yogalærer, lærte jeg min praksis af Lalit Kumar og Himalaya Yoga, som har lært det fra hans lærere i Himalaya, hvor viden og praksis er videregivet gennem mere end 1000 år. 
Et vigtigt element i den traditionelle yoga, er at yogalærerens formål er at give erfaring og viden videre, og gøre eleven uafhængig af en lærer og selvudviklende. 
En yoga praksis indlært og tilpasset til det fysiske og mentale niveau man starter ud på, giver det fundament som yoga udvikles på. 
Yoga er ikke en præstation, det er ikke en målsætning om at kunne så mange eller så udfordrende stillinger som muligt. Om nogen, har det været en udfordring for mig at forstå 😳 ikke bare intellektuelt, men sådan helt ind i hjertet. Men forståelsen opstod hen ad vejen, og opstår hele tiden, jo dybere jeg kommer ind i min praksis.  
Min praksis udvikler jeg i takt med min krop og mine mentale og følelsesmæssige blokeringer giver slip, mine muskler, led og knogler bliver stærkere, mit energiflow stiger, min vejrtrækning og bevægelsesrytme smelter sammen...det føles som at bygge noget der virkelig har et solidt fundament man kender helt i dybden og altid kan stole på - det er fantastisk og helt personligt.
Min praksis er blevet et rum hvor jeg kan arbejde med mig selv, løse mine udfordringer indefra- og ud, give mig selv et velfortjent hvil fra omverdenens støj og forvetninger, og komme tilbage fra genforenet med mig selv og bevidst og med accept af min fysiske, mentale og følelsesmæssig status. 

Hvordan er min yoga praksis? 
Jeg tilstræber at lave den om morgenen, efter et bad, og inden morgenmad (yoga skal helst gøres på tom mave, da de indre organer også påvirkes i høj grad). 
Selvom jeg har haft en yoga praksis i rigtig mange år, så er det lykkedes stort set alle hverdage og de fleste weekender i de sidste 3 måneder (hurra for Corona 😎), og jeg har i den grad erfaret at udbyttet af min yoga praksis bliver større jo mere regelmæssigt den gøres.
Jeg gør det udendørs på min yoga måtte eller på græsset. Hvis det regner i læ, er det koldt mere tøj på, og ellers gerne med ansigtet mod solen. 
Jeg sover uden gardiner og lader solen og fuglene vække mig (ingen tidspres) typisk omkring 5:30-6:00, dette tidspunkt er helt fantastisk - ro, dyrene vågner, solen lige stået op, morgengry med ny energi. 

2 min. Mantra (sang på Sanskrit). 
Det er måske nok lidt ‘hippie’, men det hjælper mig til hurtigt at genfinde mit yoga-rum, mit sind falder til ro, mit fokus øges, kroppen spænder af, jeg bliver klar.

5-10 min. Vejtrækningsøvelser. Siddende med korslagte ben eller halv/hel lotus stilling.
3-delt vejtrækning. 
Dyb indånding til under navlen, udånding navlen tilbage mod rygsøjle.
Dyb indånding til område ved ribbene, ribbene bevæger sig udaf, udånding ribbene falder sammen igen. 
Dyb indånding brystet løfter sig, udånding bryst falder sammen igen.
Så indånding navle, fortsæt til ribbene, og til sidst brystet, og udånding modsatte vej. Gentag 3 gange.  
Stødene udånding (Kapalabhati) 
Bøj lidt forover, hagen til brystet, hænderne ville på knæene.
Ånd kraftigt og stødende ud gennem næsen samtidig med navlen trækkes hurtigt tilbage til rygsøjlen, gør det 20 gange hurtigt efter hinanden (indånding sker af sig selv), slap af løft hovedet, tilbage til lige stilling. Gentages 3 gange.
Vekselåndedræt (Nadi Shodana)



Ca. 30 min. Dynamiske og statistiske stillinger (Asanas)
Stillingerne kendes som Astanga Primary Series, hvor hver stilling kan tilpasses til enhvers niveau generelt eller på dagen (ingen præstation, det handler om tilstedeværelse, vejrtrækning og frigørelse af spændinger, statisk styrke m.m.).
Solhilsen A og B (Surya Namaskara) er dynamiske og laves i et flow hvor vejrtrækning driver bevægelsen, start indånding arme op, bøj forover udånding osv...
I hver af de stående, siddende og liggende stillinger gøres indånding og bevidst bevægelse ind i stillingen, bliv i stillingen og frigør med 5 vejrtrækninger, bevidst bevægelse ud af stillingen på udånding.
Jeg slutter serien siddende i Yoga Mudra i fuld lotus, og så langsom foroverbøjning og bliver i stillingen i minimum 10 vejtrækninger. Denne stillinger giver mig en status på min tilstand (fysisk, mentalt, emotionelt) og jeg føler her jeg kan mærke ex. en influenza undervejs og kan stoppe den - det er en meget effektfuld stilling for mig, og jeg kunne skrive en hel afhandling om hvad der sker og hvad jeg oplever her. 


15 min. Mediation (First Kriya Initiation)
Inden jeg laver Yoga Mudra sætter jeg mit ur til alarm efter 15 min. Når jeg kommer ud af Yoga Mudra siddende med ret ryg, fletter jeg fingrene og placere hænderne hvilende på benene. 
Strakt ryg, hagen til brystet, tungen kontakt til ganen, lukkede øjne, og blikket kigger indefra op mod punkt mellem øjnene og fremad. Afspænding, tilstedeværelse, fokus. 
Om Japa 
Koncentration på chakra (7 punkter op langs og inde i rygsøjlen, jeg slutter i det 6.), et adgangen, nedefra og op sluttende i punktet mellem øjnene (Anja Chakra), indånding bring opmærksomhed og energi til punktet , udånding med Om-lyd inde i hovedet og lad energien / opmærksomhed brede sig ud fra punktet. Gentages alle 6 op og ned igen, i alt 3 gange. 
Kriya Pranayama
Herefter lang indånding hvor energien (Kundalini) trækkes (visualiseres) op langs ryggen til punkt i baghovedet (ud for punktet mellem øjnene), lang udånding bring energien tilbage helt ned til rod chakra (ca 10 cm inde over mellemkødet). Gentages 3 gange. 
Herefter gentages 6 gange, men med mantra SO (indånding) ... HAM (udånding)...
Koncentration med overgang til egentlig meditation
Herefter helt naturlig vejrtrækning, hvor jeg lader opmærksomheden hvile på ind-og udånding.
Hviler blikket på punktet mellem øjnene, samler mit fokus her, afspændt men blivende.
Tanker kommer, det er naturligt. Men jeg forsøger at se dem som skyer på himlen, en himmel hvor der bliver stadig færre skyer, observere tankerne, anerkender de kommer, og lader dem fredeligt forsvinde videre.
Herefter bliver det lidt svært at beskrive hvad der sker for mig, og det kan være forskelligt. Men jeg har her haft de mest utrolige oplevelser, haft store indsigter der pludselig kommer, eller oplevelsen af dyb fred med alt hvad der er, eufori der bredder sig til hele kroppen, følelsen af tiden går i stå, og en hel masse andet der nok bliver lidt for ‘hippie’ :-) Og langt de fleste gange er det bare oplevelsen af ro og accept, dyb afspænding, og at komme tilbage i kontakt med mig selv. 

Hvad jeg vil anbefale, hvis du har lyst at give dig selv en yoga praksis?
ALLE kan, og bør, have en yoga praksis - det er ganske enkelt de bedste 60 min. jeg kender til,  at du kan gøre for at passe på dig selv og udvikle dit fulde potentielle. 
ALLE kan det, det sværeste er at komme godt igang og få støtte til at holde fast indtil du oplever hvor meget det giver dig, så du simpelthen ikke vil undvære det, og dermed pludselig har din egen praksis.
Det som hjalp mig var en periode med personlig hjælp fra yogalærer, der kunne tilpasse det så jeg forstod det, og hjalp mig til at udføre det så det virkede for mig, på mit niveau og i mit tempo (vi er alle forskellige og forskelligt udgangspunkt). Herefter at jeg følte mig som en del af en gruppe, så jeg på de de-motiverende dage blev holdt til ved ganske enkelt bare at møde op til en yoga hold session.
Som yogalærer vil jeg rigtig gerne hjælpe enhver der går med ønsket om at prøve den yoga praksis jeg selv har så enormt udbytte af. De fleste vil have stor gavn af at starte med en privatsession, hvor vi laver din praksis så den passer til dig - tilpassede stillinger, hvad du bør fokusere på i starten, hvordan du får plads i din hverdag, gode råd og alt det andet der giver den gode start.
Herefter at du kommer med på et hold, hvor vi gentager vores praksis - ikke en masse nyt eller ‘fansi’, men et yoga-rum med støtte i fællesskabet, til at komme dybere ind i din praksis - det er her magien opstår.
Undervejs kan du måske have gavn af nogle opfølgende privatsessioner for yderligere tilpasning og udvikling, besvarelse af spørgsmål og videre individuel udvikling.

Kontakt mig på tlf. 29744075 for at høre om mulighederne for en privatsession, og ift. et hold med fokus på at skabe et fælles yoga-rum for din praksis, så forventer jeg at starte det op tirsdage eller torsdage fra kl. 20:15 til 21:45 så snart vi igen må være indenfor og lave yoga 😊💚

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Yoga Asanas (stillinger)

Dagbog fra MMA træningscamp i Thailand, juli 2019